Ann-Bente-reissu 6

Viikonloppureissu Söderskäriin

Ann-Bente Söderskärissä

Perjantaina iltapäivällä ajoimme Lauttasaaresta Söderskäriin, jossa kiinnitimme veneen keulan rantakallioon ja perän ankkuriin. Kiinnityspaikassa tehtiin lyhyehkö dyykki ja grillattiin. Yöksi emme viitsineet jäädä rantaan, koska tuuli puhalsi suoraan rantaa kohti ja luottamus ankkurin pitävyyteen ei ollut kovin vahva.

Koillisesta puhaltava tuuli oli hyvän yöpymispaikan löytämisen kannalta hankala. Ensin kokeilimme aika radikaalia ratkaisua, eli ajoimme Söderskärin eteläpuolelle tuulensuojaan. Olimme siis ulkona meren puolella. Sen verran allokkonrippeitä kuitenkin onnistui kiertämään saaren, että paikka oli vähän turhan keikuttava nukkumista ajatellen, joten nostimme ankkurin ja lähdimme etsimään suojaisempaa paikkaa. Sellaisen löysimme lopulta Ölhuvudetin lounaispuolisesta lahdelmasta Söderskärin pohjoispuolella.

Luonnonlaituri

Aamulla ampaisimme tekemään päivän ekan dyykin Alcalla ja ltapäiväksi ajoimme Gunvorille. Käytettävissämme olleet koordinaatit eivät olleet parhaat mahdolliset, joten jouduimme etsimään hylkyä linjojen avulla. Lopulta Gunvor löytyi ja pääsimme dyykkaamaan. Sitten ajoimme takaisin Söderskäriin, jossa tällä kertaa pistimme veneen kylkikiinnitykseen kallioseinämää vasten. Kävimme saunassa ja pistimme grillin kuumaksi. Juki pisti grilliin jotain halpoja Eestiläisiiä makkaroita, jotka koostuivat lähinnä kuoresta ja rasvasta. Kuoren haljetessa makkaran sisältö levähti nestemäisessä muodossa pitkin grilliä ja syttyi palamaan. Tuloksena oli aika näyttävä ilotulitus.

Juki kokkaa

Kuokkavieraat Saapuvat

Vietimme mainiossa kylkipaikassamme yön ja koko sunnuntaiaamupäivän. Paistattelimme päivää Söderskärissä ja dyykkasimme Södärin rantoja. Pohjasta löytyi uutuuttaan kiiltävät teräksiset veneen uimaportaat, jotka poimimme talteen. Myöhemmin niille löytyi omistajakin. Iltapäivällä ajoimme Alcalle, jossa dyykkasimme lisätyllä miesvahvuudella, sillä Hinkki toi kyytiin kolme ylimääräistä sukeltajaa Kuplan leiriltä. Heittopoiju ei osunut aivan hylkyyn ja eka dyykkipari tuli hylkyä löytämättömänä vastaan, kun minä ja Vode olimme matkalla alas. Poiju oli kuitenkin vain 5-6 metrin päässä hylystä! Kun kaikki olivat dyykanneet, palasimme Lauttasaareen.