Ann-Bente-reissu 18

Päiväreissu Porkkalaan

Lauantai-iltana ajoimme Voden kanssa veneen Porkkalaan valmiiksi sunnuntain päiväreissua varten. Ensin käväisimme Träskön laguunissa sukeltamassa ja sitten ajoimme Äskholmenin lounaispuolelle aikaisemmalta reissulta tuttuun ankkuripaikkaan yöpymään.

Aamulla ajoimme lyhyen pyrähdyksen laituriin poimimaan pokan kyytiin. Sitten ajoimme ulos tarkoituksena sukeltaa Sundsborg. Hylyn päälle päästyämme keikuimme kuitenkin niin pahasti, että päädyimme yksimielisesti siihen tulokseen, että keli on liian paha ja täällä ei ole kivaa. Niinpä ajoimme takaisin saariston suojaan ja rupesimme miettimään sopivaa varakohdetta. Koska tuuli puhalsi itäkaakosta, oli Porkkalanselällä suhteellisen rauhallista ja päädyimme valitsemaan kohteeksi Rigelin.

Sukellukset sujuivat mukavasti, mutta yrittäessämme lähteä paikalta pois, veneen kone rupesi sammuilemaan itsekseen. Sillä näytti olevan taas ilmavaivoja. Ihmettelimme, että mistä se nyt voi saada ilmaa, kun koko polttoaineletku oli hiljattain vaihdettu uuteen. Mitään ei löytynyt ja kehitimme teorian, että ilman täytyy olla peräisin tankin päässä olevasta polttoainesuodattimesta, johon oli letkurempan yhteydessä todistettavasti jäänyt ilmatasku. Käyntimme Sundsborgin päällä oli ollut ensimmäinen kunnon keikutus letkurempan jälkeen, joten se oli ilmeisesti muljauttanut ilmat liikkeelle ja matkalla Sundsborgilta Rigelille olimme polttaneet letkullisen löpöä, joten ilma oli päässyt lopulta koneeseen asti.

Ilmaamalla koneen sai käymään kunnolla, mutta ongelma uusiutui muutaman kerran muutaman minuutin välein. Ajoimme kohti Träskötä miettien seuraavaa sukelluskohdetta. Koneongelmien vuoksi ei ulos merelle huvittanut lähteä vaikka tuuli olikin tyyntynyt ja keli Sundsborgilla saattoi olla jo ihan siedettävä. Veneparlamentin täysistunto päätti seuraavaksi kohteeksi Träskön linjatauluhylyn. Meillä ei ollut hylyn koordinaatteja, emmekä olleet siellä ennen sukeltaneet, mutta Hylkykirjan kuvauksen perusteella sen löysimme syvyyskäyrää seuraten kohtalaisen helposti. Veimme heittopoijun painon hylylle sukeltaen, jotta saimme poijun kohdalta napattua hylyn GPS-koordinaatit talteen seuraavaa kertaa varten. Sukellusten jälkeen ajoimme Porkkalaan pudottamaan porukan kyydistä.

Vähän ennen linjatauluhylylle saapumista koneen ilmavaiva uusiutui viimeisen kerran ja sen jälkeen kone kävi taas häiriöittä Lauttasaareen asti. Tämä tuki teoriaa suodattimessa väijyneestä ilmakuplasta, koska jos meillä olisi ollut oikea ilmavuoto jossakin, se ei korjautuisi itsekseen. Elimme siinä uskossa. että kaikki ilma olisi nyt saatu liikkeelle, mutta kuten erään myöhemmän reissun kuvauksesta voi lukea, luulo oli ennenaikainen.

Ville, 21.9.2003